Magaš Bilandžić, Lovorka

Pavao Vamplin i njegov doprinos grafičkom dizajnu u Hrvatskoj nakon Drugoga svjetskog rata / Magaš Bilandžić, Lovorka. - 383-402 str.

Čakovečki umjetnik Pavao Vamplin (1924.–2000.) aktivno je djelovao u drugoj polovini 20. stoljeća te se bavio širokim dijapazonom područja – od slikarstva i grafike do oblikovanja keramike i grafičkog dizajna. Iako je obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj od 1950-ih do 1970-ih danas je gotovo u potpunosti pao u zaborav, poput mnogih drugih grafičkih dizajnera i reklamnih umjetnika aktivnih u tom razdoblju (Save Simončića, Franje i Vladimira Flecka, Dušana Bekara, Zlatka Zrneca i drugih). Pavao Vamplin školovao se na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Zagrebu na kojoj je diplomirao 1955. Već za studija počeo se baviti grafičkim dizajnom, a tijekom aktivnog djelovanja surađivao je s brojnim naručiteljima iz kulturnog i gospodarskog sektora te realizirao plakate za niz manifestacija (npr. Zabavne melodije Opatije iz 1959.). Od 1959. do 1963. bio je zaposlen u „novinskom i štamparskom poduzeću“ Vjesnik te je tijekom tog razdoblja realizirao brojne oglase, vinjete, prospekte i ostale propagandne materijale u kojima je primjenjivao širok dijapazon pristupa – od kolaža, fotomontaže i crteža do stiliziranog prikaza dopadljivih likova ili poigravanja s natpisima i tipografijom. Od 1963. do 1964. radio je u „poduzeću za izradu gramofonskih ploča“ Jugoton kao „referent za grafičko likovno oblikovanje“ te realizirao niz omota gramofonskih ploča za različite domaće i inozemne izvođače. Pavao Vamplin bavio raznim područjima i ostavio raznorodan opus koji obilježavaju intermedijalna preplitanja te prevođenje slikarskih istraživanja i motivike u domenu grafičkog oblikovanja. Iako je grafički dizajn bio samo jedna od njegovih aktivnosti, u tom je području ostvario zanimljive rezultate: od ranih istraživanja utemeljenih na avangardnim postavkama i mogućnostima medija do oglasa i ilustracija za Vjesnik i opreme gramofonskih ploča za Jugoton u kojima je dijapazon njegovih rješenja varirao od konvencionalnih do inovativnih. Pavao Vamplin nije radikalno obilježio poslijeratni grafički dizajn niti je utjecao na nove generacije autora, ali je svojim realizacijama za razne naručitelje – medijskog diva (Vjesnik) i vodeću diskografsku kuću (Jugoton) – obilježio svakodnevicu 1950-ih i 1960-ih te kreirao rješenja koja su utjelovila duh i karakter vremena. U radu se na temelju arhivske građe i ostavštine Pavla Vamplina pohranjene u Muzeju Međimurja Čakovec razmatra njegovo dizajnersko djelovanje i doprinos vizualnoj kulturi u Hrvatskoj 1950-ih i 1960-ih te donose mnogi do sada neobjavljeni podaci o umjetnikovu životu, školovanju i djelovanju.


HRV

Powered by Koha