Ličnost i radno ponašanje: priroda i mjerenje socijalno poželjnog odgovaranja : rezultati istraživanja XVIII. Ljetne psihologijske škole studenata i nastavnika Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Rab, 2008. / autori Željko Jerneić ... [et al.].
By: Jerneić, Željko
.
Contributor(s): Prevendar, Tamara [aut] | Bogdanić, Ana [aut] | Brozičević, Maja [aut] | Bučar, Marina [aut] | Ćatipović, Anamarija [aut] | Đaković, Ivana [aut] | Gospodnetić, Filip [aut] | Hrebac, Marija [aut] | Jakovina, Ana [aut] | Jelovica, Vatroslav [aut] | Knezović, Andrea [aut] | Lovrić, Ana [aut] | Paić-Antunović, Jelena [aut] | Pavković, Iva [aut] | Petretić, Mirna [aut] | Rajić- Stojanović, Ivana [aut] | Sekulić, Senka [aut] | Taslak, Marina [aut] | Terzin-Laub, Nina [aut] | Tomiša, Tia | Ugarković, Mirjana [aut] | Vračević, Tihomir [aut] | Zlatar, Ana [aut] | Galić, Zvonimir [aut]
| Parmač Kovačić, Maja [aut]
| Salkičević, Svjetlana [aut]
| Löw Stanić, Ajana [aut]
| Tonković Grabovac, Maša
.
Material type: 
Item type | Current location | Collection | Call number | Copy number | Status | Date due | Barcode | Item holds |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Knjižnica FFZG 1. kat, psihologija | Psihologija | BC01 A-LJPŠ 2008 (Browse shelf) | psi60/2010 | Available | 1302042405 | ||
![]() |
Knjižnica FFZG 1. kat, psihologija | Psihologija | BC01 A-LJPŠ 2008 (Browse shelf) | psi61/2010 | Available | 1302042406 | ||
![]() |
Knjižnica FFZG 1. kat, psihologija | Psihologija | BC01 A-LJPŠ 2008 (Browse shelf) | psi62/2010 | Available | 1302042407 | ||
![]() |
Knjižnica FFZG 1. kat, psihologija | Psihologija | BC01 A-LJPŠ 2008 (Browse shelf) | psi63/2010 | Available | 1302042408 | ||
![]() |
Knjižnica FFZG 1. kat, psihologija | Psihologija | BC01 A-LJPŠ 2008 (Browse shelf) | psi64/2010 | Available | 1302042409 | ||
![]() |
Knjižnica FFZG Zatvoreno spremište | Psihologija | PB 103701 (Browse shelf) | psi67/2010 | Available | 1302043369 |
Bibliografija.
Glavni prigovor valjanosti i primjenjivosti upitnika ličnosti u selekcije svrhe je njihova podložnosti lažiranju odgovora, odnosno namjernom davanju socijalno poželjnih odgovora. Posljednjih desetljeća proveden je niz istraživanja kojima se pokušalo utvrditi kakva je priroda socijalno poželjnog odgovaranja i koji su načini njegova mjerenja. Od početne konceptualizacije prema kojoj se socijalno poželjno odgovaranje izjednačava s namjernim iskrivljavanjem odgovora na upitnicima ličnosti, socijalna poželjnost je evoluirala u višedimenzionalni konstrukt. Prema trenutačno najutjecajnijem modelu (Paulhus, 2002, 2006) socijalno poželjno odgovaranje je moguće razmatrati na dvije razine: procesnoj i sadržajnoj. Na procesnoj razini razlikujemo svjesno upravljanje dojmovima i nesvjesno samoosnaživanje, a na sadržajnoj egoističko pretjerivanje u vlastitoj kognitivnoj i socijalnoj kompetentnosti te moralističko negiranje društveno nepoželjnih impulsa i isticanje atributa svetosti. S obzirom da su provjere novog modela vrlo oskudne, osnovni cilj istraživanja opisanog u ovoj knjizi bio je provjeriti njegove temeljne pretpostavke koristeći različite indikatore socijalno poželjnog odgovaranja. Istraživanje smo proveli na prigodnom uzorku ispitanika završnih godina studija i netom diplomiranih (N=345). U istraživanju su korištena tri upitnika: Sveobuhvatni inventar socijalno poželjnog odgovaranja (CIDR) namijenjen mjerenju komponenti Paulhusovog modela, petfaktorski upitnik ličnosti (IPIP-300) te Upitnik pretjeranih tvrdnji (OCQ- 150) namijenjen mjerenju precjenjivanja vlastitog znanja. Ispitanici su sva tri upitnika najprije ispunjavali u iskrenoj situaciji odgovaranja, a zatim je polovica ispitanika CIDR i IPIP-300 ispunjavala u situaciji poticanog egoističkog iskrivljavanja, a druga polovica ispitanika ih je ispunjavala u situaciji poticanog moralističkog iskrivljavanja. Rezultati provedenih analiza nisu potvrdili model ni na procesnoj, ni na sadržajnoj razini. Na procesnoj razini, suprotno očekivanjima, rezultati nisu opravdali razlikovanje nesvjesnog i svjesnog socijalno poželjnog odgovaranja jer su se u situacijama poticanog iskrivljavanja rezultati na skalama osnaživanja povećali, jednako kao i rezultati na skalama upravljanja dojmovima. Osim toga, komponente socijalne poželjnosti nisu na očekivan način korelirale s direktnim mjerama iskrivljavanja odgovora na upitniku ličnosti i rezultatom na upitniku pretjeranih tvrdnji. Na sadržajnoj razini, osim osobine ugodnosti, obrazac promjena na skalama CIDR-a i upitnika ličnosti nije bio sukladan pretpostavkama modela. Generalno, dobiveni rezultati pokazuju da skale socijalno poželjnog odgovaranja, razvijene u okviru Paulhusovog modela, nisu dobra mjera socijalno poželjnog odgovaranja. Stoga bi se buduće provjere modela trebale temeljiti ili na valjanijim skalama i/ili na alternativnim metodama mjerenja socijalno poželjnog odgovaranja.
Projekt MZOS 130-0000000-3282
There are no comments for this item.