Normal view MARC view ISBD view

Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih / Magaš, Lovorka.

By: Magaš Bilandžić, Lovorka.
Material type: ArticleArticleDescription: 99-118 str.ISSN: 0553-6707.Other title: Advertising Agency Imago and Commercial Graphic Design in Croatia in 1920s [Naslov na engleskom:].Subject(s): 6.05 | 6.06 | vizualna komunikacija, komercijalni grafički dizajn, oglašavanje, reklama, Imago, art deco, avangarda, Miroslav Feller, Sergije Glumac, Vladimir Mirosavljević, Anka Krizmanić, Božidar Kocmut hrv | visual communications, commercial graphic design, advertising, advertisments, Imago, art deco, avant-garde, Miroslav Feller, Sergije Glumac, Vladimir Mirosavljević, Anka Krizmanić, Božidar Kocmut eng In: Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti 51 (2008.), str. 99-118Summary: Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri.

Projekt MZOS 130-1301080-1079

HRV

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Powered by Koha

//