Normal view MARC view ISBD view

IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI / Bratko, Denis ; Bandl, Adriana ; Bošnjak, Michael.

By: Bratko, Denis.
Contributor(s): Bandl, Adriana [aut] | Bošnjak, Michael [aut].
Material type: ArticleArticleDescription: 414-425 str.ISBN: 978953-6148-64-6.Other title: IMPULSIVE BUYING AND THE BIG FIVE MODEL OF PERSONALITY FACTORS [Naslov na engleskom:].Subject(s): 5.06 | impulzivno kupovanje, ličnost, velikih pet hrv | impulsive buying, personality, Big Five engOnline resources: Click here to access online In: MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI str. 414-425Grbac, BrunoSummary: Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt javlja u brojnim teorijskim pristupima, primjerice u teorijama kognitivnih stilova ili u osobinskim teorijama ličnosti. U ovom istraživanju je kao teorijski okvir odabran model „ velikih pet“ faktora ličnosti (eng. Big Five) koji uključuje faktore ekstraverzije, ugodnosti, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta. Željeli smo ispitati povezanost navedenih temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju, odnosno s emocionalnom i kognitivnom komponentom sklonosti impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj nam je bio ispitati povezanost dobi i raspoloživih prihoda s mjerama impulzivnog kupovanja. U istraživanju je sudjelovalo 170 ispitanica starih od 23 do 54 godine (M=35, 13, SD=8, 2). Sve sudionice istraživanja bile su zaposlene, s primanjima u rasponu od 3, 500 do 5, 000 kuna. Sudionice istraživanja su ispunile IPIP-100, upitnik koji mjeri pet faktora ličnosti (ekstraverziju, ugodnost, savjesnost, emocionalnu stabilnost i intelekt), te adaptaciju upitnika za mjerenje sklonosti impulzivnom kupovanju. Preliminarna analiza je pokazala vrlo visoku pouzdanost mjernih instrumenata. Ona je model „ velikih pet“ varirala od .84 do .90, dok je za upitnik sklonosti impulzivnom kupovanju iznosila .88 za kognitivnu komponentu, .89 za emocionalnu komponentu, te .91 za ukupan rezultat. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju bila je povezana s ekstraverzijom 415 i savjesnošću, dok je emocionalna komponenta bila povezana s ekstraverzijom, savjesnošću i emocionalnom stabilnošću. Regresijska analiza pokazala je da faktori modela „ velikih pet“ objašnjavaju 23% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju (R=.48 ; F=9.55 ; p< .01). Suprotno očekivanjima, starost sudionica, kao i prihodi, nisu bili povezani sa sklonošću impulzivnom kupovanju.
List(s) this item appears in: _Diplomski set
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt javlja u brojnim teorijskim pristupima, primjerice u teorijama kognitivnih stilova ili u osobinskim teorijama ličnosti. U ovom istraživanju je kao teorijski okvir odabran model „ velikih pet“ faktora ličnosti (eng. Big Five) koji uključuje faktore ekstraverzije, ugodnosti, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta. Željeli smo ispitati povezanost navedenih temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju, odnosno s emocionalnom i kognitivnom komponentom sklonosti impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj nam je bio ispitati povezanost dobi i raspoloživih prihoda s mjerama impulzivnog kupovanja. U istraživanju je sudjelovalo 170 ispitanica starih od 23 do 54 godine (M=35, 13, SD=8, 2). Sve sudionice istraživanja bile su zaposlene, s primanjima u rasponu od 3, 500 do 5, 000 kuna. Sudionice istraživanja su ispunile IPIP-100, upitnik koji mjeri pet faktora ličnosti (ekstraverziju, ugodnost, savjesnost, emocionalnu stabilnost i intelekt), te adaptaciju upitnika za mjerenje sklonosti impulzivnom kupovanju. Preliminarna analiza je pokazala vrlo visoku pouzdanost mjernih instrumenata. Ona je model „ velikih pet“ varirala od .84 do .90, dok je za upitnik sklonosti impulzivnom kupovanju iznosila .88 za kognitivnu komponentu, .89 za emocionalnu komponentu, te .91 za ukupan rezultat. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju bila je povezana s ekstraverzijom 415 i savjesnošću, dok je emocionalna komponenta bila povezana s ekstraverzijom, savjesnošću i emocionalnom stabilnošću. Regresijska analiza pokazala je da faktori modela „ velikih pet“ objašnjavaju 23% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju (R=.48 ; F=9.55 ; p< .01). Suprotno očekivanjima, starost sudionica, kao i prihodi, nisu bili povezani sa sklonošću impulzivnom kupovanju.

Projekt MZOS 130-1301683-1399

HRV

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Powered by Koha

//