Normal view MARC view ISBD view

Biotička zajednica kao temelj odgovornosti za ne-ljudska živa bića / Čović, Ante.

By: Čović, Ante.
Material type: materialTypeLabelArticleDescription: 33-46.ISBN: 9789536576371.Other title: The Biotic Community as a Basis of Responsibility for Non-Human Living Beings [Naslov na engleskom:].Subject(s): 6.01 | Bioetika, odgovornost, ne-ljudska živa bića, biotička odgovornost, specijesizam hrv | Bioethics, responsibility, non-human living beings, biotical responsibility, speciesism eng In: Od nove medicinske etike do integrativne bioetike : Posvećeno Ivanu Šegoti povodom 70. rođendana str. 33-46Čović, Ante ; Gosić, Nada ; Tomašević, LukaSummary: Osnovno pitanje na koje ovaj prilog želi dati odgovor glasi: na kakvoj se teorijskoj podlozi može zasnovati moralna, politička i pravna odgovornost čovjeka za ne-ljudska živa bića. Prije formuliranja odgovora u prilogu se rasvjetljava intelektualni teren na kojem se rasprava odvija, te utvrđuje kako se u ovom problemskom polju iznimno često mogu susresti teorijski neutemeljene pozicije, neobične artikulacije i apsurdni zaključci koji se izvode logičkim postupkom inductio ad absurdum. Ta intelektualna pojava nazvana je teorijskim apsurdizmom. Zatim se konstatira kako se teorijski apsurdizam metodološki etablirao upravo u raspravama o moralnoj i pravnoj odgovornosti čovjeka za osjećajuća živa bića, gdje je apsurdistička metoda specijesističkog niveliranja ostvarila apsolutnu prevlast. Metoda specijesističkog niveliranja javlja se u dvije verzije i to kao ezopovski pristup "niveliranja naviše", koji se sastoji u antropomorfističkom pridavanju ne-ljudskim živim bićima specifično ljudskih svojstva i kategorija poput dostojanstva, moralnog statusa, prava itd., te kao singerovski pristup "niveliranja naniže", koji se sastoji u zoomorfističkom reduciranju specifično ljudskih svojstava i kategorija. U kontrastu prema apsurdističkom modelu specijesističkog niveliranja u prilogu se razvija teorijski model zasnivanja ljudske odgovornosti za ne-ljudska živa bića na asimetričnom zajedništvu, koji polazi od dvije osnovne postavke: 1. odgovornost je nužno specijesistički uvjetovana i može se zasnovati samo na specijesističkim razlikama ; 2. bića i entiteti koji nisu moralni ni politički subjekti ne mogu imati inherentnu moralnu vrijednost niti izvorni pravni status. Tako se moralna, politička i pravna odgovornost čovjeka za ne-ljudska živa bića zasniva na supripadništvu čovjeka zajednicama s neljudskim živim bićima, koje se oblikuju na podlozi izvanmoralnih osobina i određenja. Budući da u sastav takvih zajednica, koje se temelje na simetričnim, izvanmoralnim osobinama i određenjima, ulazi i uža zajednica moralnih i političkih subjekata, one ujedno postaju i asimetričnim moralnim i političkim zajednicama u kojima se kod moralnih i političkih subjekata razvija moralna, politička i pravna odgovornost prema onim članovima zajednice koji nisu moralni ni politički subjekti.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Objavljeno i u: Čovjek i priroda / ur. Tomislav Krznar.. Zagreb : Pergamena, 2013.

Osnovno pitanje na koje ovaj prilog želi dati odgovor glasi: na kakvoj se teorijskoj podlozi može zasnovati moralna, politička i pravna odgovornost čovjeka za ne-ljudska živa bića. Prije formuliranja odgovora u prilogu se rasvjetljava intelektualni teren na kojem se rasprava odvija, te utvrđuje kako se u ovom problemskom polju iznimno često mogu susresti teorijski neutemeljene pozicije, neobične artikulacije i apsurdni zaključci koji se izvode logičkim postupkom inductio ad absurdum. Ta intelektualna pojava nazvana je teorijskim apsurdizmom. Zatim se konstatira kako se teorijski apsurdizam metodološki etablirao upravo u raspravama o moralnoj i pravnoj odgovornosti čovjeka za osjećajuća živa bića, gdje je apsurdistička metoda specijesističkog niveliranja ostvarila apsolutnu prevlast. Metoda specijesističkog niveliranja javlja se u dvije verzije i to kao ezopovski pristup "niveliranja naviše", koji se sastoji u antropomorfističkom pridavanju ne-ljudskim živim bićima specifično ljudskih svojstva i kategorija poput dostojanstva, moralnog statusa, prava itd., te kao singerovski pristup "niveliranja naniže", koji se sastoji u zoomorfističkom reduciranju specifično ljudskih svojstava i kategorija. U kontrastu prema apsurdističkom modelu specijesističkog niveliranja u prilogu se razvija teorijski model zasnivanja ljudske odgovornosti za ne-ljudska živa bića na asimetričnom zajedništvu, koji polazi od dvije osnovne postavke: 1. odgovornost je nužno specijesistički uvjetovana i može se zasnovati samo na specijesističkim razlikama ; 2. bića i entiteti koji nisu moralni ni politički subjekti ne mogu imati inherentnu moralnu vrijednost niti izvorni pravni status. Tako se moralna, politička i pravna odgovornost čovjeka za ne-ljudska živa bića zasniva na supripadništvu čovjeka zajednicama s neljudskim živim bićima, koje se oblikuju na podlozi izvanmoralnih osobina i određenja. Budući da u sastav takvih zajednica, koje se temelje na simetričnim, izvanmoralnim osobinama i određenjima, ulazi i uža zajednica moralnih i političkih subjekata, one ujedno postaju i asimetričnim moralnim i političkim zajednicama u kojima se kod moralnih i političkih subjekata razvija moralna, politička i pravna odgovornost prema onim članovima zajednice koji nisu moralni ni politički subjekti.

Projekt MZOS 130-1300990-1085

HRV

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Powered by Koha