Normal view MARC view ISBD view

Kako očevi i majke adolescenata doživljavaju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete? / Keresteš, Gordana ; Brković, Irma ; Kuterovac Jagodić, Gordana.

By: Keresteš, Gordana.
Contributor(s): Kuterovac-Jagodić, Gordana [aut] | Brković, Irma [aut].
Material type: ArticleArticleDescription: 77-77 str.Other title: How fathers and mothers of adolescents perceive their parenthood and how are self-perceptions of parenthood related to quality of parent-child relationship? [Naslov na engleskom:].Subject(s): 5.06 | očevi, majke, adolescenti, doživljaj roditeljstva, odnos roditelj-dijete hrv | fathers, mothers, adolescents, self-perceptions of parenthood, parent-child relationship eng In: 20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa (07.-10.11.2012. ; Dubrovnik, Hrvatska) 20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva (knjiga sažetaka) str. 77-77Brajša Žganec, A., Lopižić, J., Penezić, Z.Summary: Doživljaj vlastite roditeljske uloge, koji je važna odrednica roditeljskog ponašanja i kvalitete odnosa roditelj-dijete, mijenja se s djetetovim razvojem. Klinička iskustva i malobrojni empirijski podaci sugeriraju kako je u razdoblju djetetove rane adolescencije doživljaj roditeljske uloge najnepovoljniji. U ovom radu ispitano je kako očevi i majke adolescenata doživljavaju svoju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete. U istraživanju je sudjelovalo 720 učenika 4.-8. razreda osnovne škole (podjednako djevojčica i dječaka) te njihovi očevi (N = 460) i majke (N = 550). Djeca su u prosjeku bila stara 12 godina i 7 mjeseci, majke 41, 3 godine, a očevi 44, 2 godine. Od roditelja su prikupljeni podaci o doživljaju roditeljstva (stavovi prema adolescenciji, roditeljska samoefikasnost, roditeljski internalni i eksternalni lokus kontrole, važnost roditeljske uloge, zadovoljstvo roditeljstvom i roditeljski stres), dok su podatke o kvaliteti odnosa roditelj-dijete dala i djeca i roditelji. Kao indikatori kvalitete odnosa roditelj-dijete korištene su tri dimenzije roditeljskog ponašanja (roditeljska podrška, restriktivna kontrola i popustljivost) i učestalost sukoba između roditelja i djeteta. Rezultati su pokazali da očevi i majke djece u ranoj adolescenciji, u prosjeku, vlastito roditeljstvo doživljavaju pozitivno, pri čemu majke izvještavaju o nešto većoj važnosti roditeljstva i većem zadovoljstvu roditeljstvom, ali i jačem doživljaju roditeljskog stresa nego očevi. Utvrđeno je također da je pozitivniji doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetnijim odnosom roditelj-adolescent i kad taj odnos procjenjuju roditelji i kad ga procjenjuju adolescenti. Pritom je kvaliteta odnosa majke i adolescenta bila najviše povezana s majčinim doživljajem roditeljskog stresa, a kvaliteta odnosa oca i adolescenta s očevim doživljajem efikasnosti u roditeljskoj ulozi. Istraživanje pokazuje kako je doživljaj roditeljstva važna komponenta roditeljske uloge i važna odrednica kvalitete odnosa očeva i majki s djecom rane adolescentne dobi, pri čemu se očevi i majke dijelom razlikuju u svom doživljaju roditeljstva i načinu na koji je taj doživljaj povezan s njihovim odnosom s djetetom. Dobiveni rezultati imaju i praktičnu važnost, sugerirajući kako se mijenjanjem doživljaja roditeljstva može povećati kvaliteta odnosa roditelj-dijete u zahtjevnom razdoblju djetetove rane adolescencije te time ostvariti pozitivni učinci na razvoj i dobrobit adolescenata i njihovih obitelji.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Doživljaj vlastite roditeljske uloge, koji je važna odrednica roditeljskog ponašanja i kvalitete odnosa roditelj-dijete, mijenja se s djetetovim razvojem. Klinička iskustva i malobrojni empirijski podaci sugeriraju kako je u razdoblju djetetove rane adolescencije doživljaj roditeljske uloge najnepovoljniji. U ovom radu ispitano je kako očevi i majke adolescenata doživljavaju svoju roditeljsku ulogu te kako je doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetom odnosa roditelj-dijete. U istraživanju je sudjelovalo 720 učenika 4.-8. razreda osnovne škole (podjednako djevojčica i dječaka) te njihovi očevi (N = 460) i majke (N = 550). Djeca su u prosjeku bila stara 12 godina i 7 mjeseci, majke 41, 3 godine, a očevi 44, 2 godine. Od roditelja su prikupljeni podaci o doživljaju roditeljstva (stavovi prema adolescenciji, roditeljska samoefikasnost, roditeljski internalni i eksternalni lokus kontrole, važnost roditeljske uloge, zadovoljstvo roditeljstvom i roditeljski stres), dok su podatke o kvaliteti odnosa roditelj-dijete dala i djeca i roditelji. Kao indikatori kvalitete odnosa roditelj-dijete korištene su tri dimenzije roditeljskog ponašanja (roditeljska podrška, restriktivna kontrola i popustljivost) i učestalost sukoba između roditelja i djeteta. Rezultati su pokazali da očevi i majke djece u ranoj adolescenciji, u prosjeku, vlastito roditeljstvo doživljavaju pozitivno, pri čemu majke izvještavaju o nešto većoj važnosti roditeljstva i većem zadovoljstvu roditeljstvom, ali i jačem doživljaju roditeljskog stresa nego očevi. Utvrđeno je također da je pozitivniji doživljaj roditeljstva povezan s kvalitetnijim odnosom roditelj-adolescent i kad taj odnos procjenjuju roditelji i kad ga procjenjuju adolescenti. Pritom je kvaliteta odnosa majke i adolescenta bila najviše povezana s majčinim doživljajem roditeljskog stresa, a kvaliteta odnosa oca i adolescenta s očevim doživljajem efikasnosti u roditeljskoj ulozi. Istraživanje pokazuje kako je doživljaj roditeljstva važna komponenta roditeljske uloge i važna odrednica kvalitete odnosa očeva i majki s djecom rane adolescentne dobi, pri čemu se očevi i majke dijelom razlikuju u svom doživljaju roditeljstva i načinu na koji je taj doživljaj povezan s njihovim odnosom s djetetom. Dobiveni rezultati imaju i praktičnu važnost, sugerirajući kako se mijenjanjem doživljaja roditeljstva može povećati kvaliteta odnosa roditelj-dijete u zahtjevnom razdoblju djetetove rane adolescencije te time ostvariti pozitivni učinci na razvoj i dobrobit adolescenata i njihovih obitelji.

Projekt MZOS 130-1301683-1400

HRV

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Powered by Koha

//