Normal view MARC view ISBD view

Uloga obiteljske socijalizacije i samopoštovanja u odnosu korištenja internetskih društvenih mreža i zadovoljstva tjelesnim izgledom kod adolescentica / Ciprić, Ana ; Landripet, Ivan.

By: Ciprić, Ana.
Contributor(s): Landripet, Ivan [aut].
Material type: ArticleArticleDescription: 101-125 str.Other title: The Role of Family Socialization and Self-esteem in the Relationship Between Online Social Networks Use and Satisfaction with Bodily Appearance Among Female Adolescents [Naslov na engleskom:].Subject(s): 5.04 | 5.05 | 5.06 | zadovoljstvo tjelesnim izgledom ; internetske društvene mreže ; sociokulturni model ; internalizacija ideala tjelesnog izgleda ; samoobjektivizacija ; samopoštovanje ; obiteljska socijalizacija | satisfaction with bodily appearance ; online social networks ; sociocultural model ; internalization of body ideals ; self-objectification ; self-esteem ; family socializationOnline resources: Click here to access online | Click here to access online | Click here to access online In: Medijska istraživanja 23(2017)1:101-125Summary: Istraživanja konzistentno upućuju na povezanost izloženosti medijskim sadržajima i nezadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom, osobito među mlađom ženskom populacijom, uz što se vežu dalekosežne psihosocijalne posljedice. Prema sociokulturnom modelu i teoriji objektivizacije, društveno uvjetovane norme poželjnog tjelesnog izgleda podržavaju objektivizirajući pogled na vlastito tijelo, a reproduciraju se i internaliziraju upotrebom medija. Recentnija poimanja medijskih utjecaja proširuju se na internetske društvene mreže, koje postaju sve važniji izvor medijskih sadržaja, ali i komunikacijsko sredstvo samopromocije te primanja povratnih informacija o vlastitom izgledu i aktivnostima. U nastojanju da se primjena sociokulturnog modela proširi na internetske društvene mreže te detektira moguće protektivne faktore, u ovom su istraživanju testirani dosad tek djelomično provjeravani modeli odnosa među nekima od temeljnih dimenzija razvoja (ne)zadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom (internalizacija ideala tjelesnog izgleda, samonadzor, obiteljska socijalizacija, samopoštovanje i utjecaj društvenih mreža). Podaci su prikupljeni internetskim anketnim istraživanjem na uzorku od 1.301 učenice drugih razreda srednjih škola u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Rezultati podupiru postavke sociokulturnog modela u kontekstu korištenja internetskih društvenih mreža. Upotreba društvenih mreža pokazala se povezanom s nezadovoljstvom tjelesnim izgledom posredstvom internalizacije ideala tjelesnog izgleda. Pokazalo se i da je odnos internalizacije i zadovoljstva tjelesnim izgledom djelomično posredovan samonadzorom, što je u skladu s pretpostavkama teorije objektivizacije. Nije potvrđen moderatorski utjecaj samopoštovanja na odnos između internalizacije ideala izgleda i zadovoljstva vlastitim izgledom, ali se samopoštovanje pokazalo izravnim prediktorom zadovoljstva izgledom. Utvrđeno je i da neki aspekti obiteljske socijalizacije djeluju na samopoštovanje, što upućuje na mogući mehanizam protektivnog učinka tog oblika socijalizacije te mogućnost prevencije štetnih ishoda medijske idealizacije tjelesnog izgleda i naglašavanja njegove važnosti djelovanjem na izgradnju samopoštovanja adolescentica. Preventivno djelovanje usmjereno na izgradnju samopoštovanja mladih ljudi ostvarivo je i kroz obrazovni sustav.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Istraživanja konzistentno upućuju na povezanost izloženosti medijskim sadržajima i nezadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom, osobito među mlađom ženskom populacijom, uz što se vežu dalekosežne psihosocijalne posljedice. Prema sociokulturnom modelu i teoriji objektivizacije, društveno uvjetovane norme poželjnog tjelesnog izgleda podržavaju objektivizirajući pogled na vlastito tijelo, a reproduciraju se i internaliziraju upotrebom medija. Recentnija poimanja medijskih utjecaja proširuju se na internetske društvene mreže, koje postaju sve važniji izvor medijskih sadržaja, ali i komunikacijsko sredstvo samopromocije te primanja povratnih informacija o vlastitom izgledu i aktivnostima. U nastojanju da se primjena sociokulturnog modela proširi na internetske društvene mreže te detektira moguće protektivne faktore, u ovom su istraživanju testirani dosad tek djelomično provjeravani modeli odnosa među nekima od temeljnih dimenzija razvoja (ne)zadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom (internalizacija ideala tjelesnog izgleda, samonadzor, obiteljska socijalizacija, samopoštovanje i utjecaj društvenih mreža). Podaci su prikupljeni internetskim anketnim istraživanjem na uzorku od 1.301 učenice drugih razreda srednjih škola u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Rezultati podupiru postavke sociokulturnog modela u kontekstu korištenja internetskih društvenih mreža. Upotreba društvenih mreža pokazala se povezanom s nezadovoljstvom tjelesnim izgledom posredstvom internalizacije ideala tjelesnog izgleda. Pokazalo se i da je odnos internalizacije i zadovoljstva tjelesnim izgledom djelomično posredovan samonadzorom, što je u skladu s pretpostavkama teorije objektivizacije. Nije potvrđen moderatorski utjecaj samopoštovanja na odnos između internalizacije ideala izgleda i zadovoljstva vlastitim izgledom, ali se samopoštovanje pokazalo izravnim prediktorom zadovoljstva izgledom. Utvrđeno je i da neki aspekti obiteljske socijalizacije djeluju na samopoštovanje, što upućuje na mogući mehanizam protektivnog učinka tog oblika socijalizacije te mogućnost prevencije štetnih ishoda medijske idealizacije tjelesnog izgleda i naglašavanja njegove važnosti djelovanjem na izgradnju samopoštovanja adolescentica. Preventivno djelovanje usmjereno na izgradnju samopoštovanja mladih ljudi ostvarivo je i kroz obrazovni sustav.

Projekt MZOS projekt

HRV

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Powered by Koha

//